Nenávisť v online je možné potlačiť, potvrdzuje naša druhá a väčšia analýza

V našej druhej analýze sme si potvrdili výsledky zistení z jari tohto roku. Aj násobne väčšia vzorka dát preukázala, že diskusie na slovenskom Facebooku obsahujú veľa nenávisti. Až 13 % zo všetkých komentárov sú tzv. hejty. Stránky, ktoré diskusie na svojich profiloch moderujú, majú hejtu násobne menej. U členov našej iniciatívy #bezhejtu sme namerali výskyt nenávistných prejavov pod 2 %. Analýza jednoznačne preukázala, že s kontinuálnou starostlivosťou o diskusie sa s hejtom v online dá úspešne bojovať.

V rozmedzí troch mesiacov sme pomocou umelej inteligencie nástroja TrollWall, ohodnotili takmer 7 miliónov komentárov z 492 facebookových profilov. Zaujímalo nás aj to, či sa zmenila nálada v online priestore v súvislosti s volebným súbojom. Výsledky ukazujú, že celková miera hejtu klesla, avšak iba na úrovni štatistickej chyby. Výraznejší pokles bol viditeľný na stránkach politických strán a ich predsedov – z 20,4 % na jar na 7,4 % medzi augustom a októbrom 2023. Mohlo by to ukazovať, že v dobe intenzívnej kampane politici výraznejšie moderovali komentáre na svojich profiloch (analyzované boli iba komentáre, neboli hodnotené samotné príspevky). Okrem politikov sa analýza zameriavala aj na médiá, verejné inštitúcie či firemný aj neziskový sektor.

Výsledok hovorí jasne. Tam, kde sa riešia témy, ktoré hýbu spoločnosťou, je hejtu veľa. Jedným z dôvodov je samotný veľký počet komentárov na takýchto stránkach. Druhým dôvodom je to, že hejt produkuje ďalší hejt. Preto ak nepríde k rýchlemu zásahu administrátorom profilu, je pravdepodobné, že špinavá diskusia sa bude len zhoršovať. To eliminuje priestor na slušnú a konštruktívnu debatu. A práve tá je nástrojom depolarizácie a zmieru, ktoré naša spoločnosť tak veľmi potrebuje,“ hovorí Dávid Benedig, jeden zo zakladateľov #bezehejtu a šéf digitálneho tímu v komunikačnej agentúre Seesame.

Hejt je problém, ktorý sa dá riešiť

Oprávnenie upratovať diskusiu majú iba administrátori konkrétnej stránky alebo profilu. Môžu to robiť osobne, najať si brigádnikov, profesionálnu agentúru alebo využívať technologické riešenia. Viac ako stovka členov iniciatívy #bezhjetu využíva rôzne z týchto riešení. Spoločne však svojimi výsledkami dokazujú, že nenávisť na internete nie je neporaziteľná. „Podrobne sme sa pozreli aj na diskusie na profiloch členov #bezhejtu. To, že sme namerali menej ako 2 % nenávistných či vulgárnych prejavov, považujeme za jasný znak toho, že s hejtom sa dá vyhrať. Nejde totiž len o malé stránky, ale aj také, ktoré generujú stovky až tisíce komentárov denne,“ približuje výsledky analýzy Tomáš Halász – CEO firmy TrollWall, ktorej umelá inteligencia hodnotila komentáre.

 

Celú analýzu si môžete prečítať TU na webe.

 

Kde je hejtu najviac?

 

Viac ako 60 % zo siedmich miliónov skontrolovaných komentárov pochádza z profilov médií. Práve tie generujú v absolútnom čísle aj najväčší počet komentárov, aj hejtov. Médiá sú v neľahkej situácii. Denne im na profiloch pribúdajú stovky až tisícky komentárov. Udržať diskusie čisté pri takom objeme nie je vôbec jednoduché a vyžaduje si to obrovskú ľudskú alebo šikovnú technologickú kapacitu.

 

 „Cieľom a poslaním každého kvalitného média je mať pozitívny vplyv na vývoj spoločnosti. Ich služba stojí pochopiteľne hlavne na kvalitnej redakcii. Avšak dáta ukazujú jasne, že aj tá najlepšia žurnalistika ponechaná bez dozoru napospas internetu vyvolá príliš veľa nenávistných a vulgárnych prejavov. Z analýzy je jasné, že moderovanie diskusií na profiloch médií je kľúčové pre zníženie celkového podielu hejtu v online priestore. Preto bude nevyhnutné, aby sa v budúcnosti stalo moderovanie vlastných online diskusií súčasťou ich služby,“ komentuje výsledok nenávisti na mediálnych profiloch Dávid Benedig. „Transparentne pomôcť médiám vybudovať kapacity na boj s nenávisťou by mohol aj súkromný sektor v rámci zmysluplných CSR aktivít,“ naznačuje ďalšie možné kroky iniciatívy #bezhejtu Dávid Benedig.

 

Dobrá správa – hejt má limit

Okrem analýzy #bezhejtu prišli v TrollWall ešte na jeden zaujímavý fakt. „Pri dlhodobom sledovaní veľkej množiny dát sme zistili, že s rastúcim počtom komentárov sa nezvyšuje priamo úmerne aj počet nenávistných prejavov. Čo to znamená? Hejt má svoj limit a je to riešiteľný problém, pretože tí, čo vytvárajú nenávistný obsah, sú hlučná menšina. Z diskusií sa dá takmer úplne odstrániť, ak sa organizácia rozhodne, že chce kultivovať svoju online debatu,“ hovorí Tomáš Halász z Trollwall.