Ako sa šíril hejt na slovenskom internete po útoku na Roberta Fica?

Debaty v online priestore sú zrkadlom toho, čo sa aktuálne deje v spoločnosti. Vo veľkom na ne vplývajú významné politické a spoločenské udalosti, ktoré vyvolávajú viac reakcií (aj nenávistných). Dialo sa tak aj po bezprecedentnom útoku na premiéra Roberta Fica, ktorý otriasol celou krajinou. V rámci iniciatívy #bezhejtu sme sa pozreli na vývoj diskusií na slovenskom Facebooku po pokuse o atentát.

Pomocou umelej inteligencie od TrollWall sme zanalyzovali dáta z viac ako 200 stránok na Facebooku, ktoré poukazujú na zvýšenú aktivitu v komentároch pod príspevkami. V deň útoku stúpol celkový počet komentárov o 25 % a Facebook zaplavili aj nenávistné komentáre. Tie zaznamenali viac ako 24 % nárast. 

„Najviac hejtu sa v sledovanom období objavilo na stránkach politikov, a to bez ohľadu na ich politickú príslušnosť či ideologické spektrum. V takýchto situáciách je dôležité byť pripravený na rýchly zásah do diskusií, aby neprilievali olej do ohňa,“ hodnotí Dávid Benedig z agentúry Seesame.


Aj hejt má svoje hranice

Analýza komentárov potvrdila fakt, na ktorý sme poukazovali už v minulosti. A to, že hejt má svoj limit. Počet komentárov, normálnych aj toxických, sa síce znásobil, ale ich pomer ostal viac-menej rovnaký. Ani v deň útoku podiel hejtu nestúpol a držal sa v štandardnom intervale 10 – 15 %. Podobné čísla sme namerali aj pri analýze komentárov v Česku pri hrozivom útoku na Karlovej univerzite v Prahe.  


Má tento útok dlhodobý vplyv na diskusie na Facebooku?

Táto udalosť nemala dlhodobý vplyv na facebookové diskusie. Nasledujúce dni sa totiž aktivita v komentároch vrátila na bežnú úroveň. 



Je dôležité nedať nenávisti priestor

Aj tieto dáta potvrdzujú, že moderovať diskusie treba nielen v krízových situáciách, ale neustále. Napriek tomu, že nenastalo výrazné dlhodobé zhoršenie situácie, nenávisť podporovaná algoritmami sociálnych sietí je jedným z hnacích motorov rozoštvanej spoločnosti a toxickej atmosféry nielen v online prostredí. Preto je dôležité nedať štváčom a nenávisti priestor na svojich kanáloch. 

„Analýza zdôrazňuje naliehavú potrebu moderácie v online diskusiách. Správcovia sociálnych médií potrebujú osobitnú podporu na zvládnutie väčšieho počtu komentárov ako obvykle, najmä keď takýto nával prichádza neočakávane. V TrollWall sme vždy verili, že technológia je riešením. Naša aplikácia ľudí neumlčiava, iba automaticky filtruje a skrýva nenávistné komentáre, čo umožňuje rozvoj pokojného dialógu,“ vysvetľuje Tomáš Halász, CEO TrollWall.


*Poznámka k dátam: Po útoku na premiéra vydala slovenská polícia odporúčanie pre médiá a inštitúcie, aby vypli možnosť komentovať pod príspevkami spojenými s touto udalosťou, čo malo vplyv na získané dáta. Naša analýza preto brala do úvahy také komentáre a príspevky, ktoré vidí aj bežný používateľ.