Druhá analýza slovenského Facebooku - moderované stránky #bezhejtu majú len 2% hejtu

Až 13 percent všetkých komentárov na slovenskom Facebooku tvoria tzv. hejty. Stránky, ktoré diskusie na svojich profiloch moderujú, majú hejtu násobne menej.

Stále máme veľa nenávisti na Facebooku

Vyplýva to z našej novej analýzy, ktorá potvrdzuje výsledky zistení z jari tohto roku. Aj násobne väčšia vzorka dát preukázala, že diskusie na slovenskom Facebooku obsahujú veľa nenávisti.

V rozmedzí troch mesiacov sme pomocou umelej inteligencie TrollWall ohodnotili takmer sedem miliónov komentárov z 492 facebookových profilov. U členov iniciatívy #bezhejtu, u ktorých sú diskusie moderované, sme namerali výskyt nenávistných prejavov na úrovni pod dvoma percentami. Priemer výskytu nenávisti v komentároch na ostatných stránkach bol 13%.


Nálada v online priestore

Zaujímalo nás aj to, či sa zmenila nálada v online priestore v súvislosti s predvolebným súbojom. Výsledky ukazujú, že celková miera hejtu klesla, avšak iba na úrovni štatistickej chyby. Výraznejší pokles bol viditeľný na stránkach politických strán a ich predsedov – z 20,4 percenta na jar na 7,4 percenta medzi augustom a októbrom 2023. Mohlo by to ukazovať, že v dobe intenzívnej kampane politici výraznejšie moderovali komentáre na svojich profiloch. Analýza jednoznačne preukázala, že s kontinuálnou starostlivosťou o diskusie sa s hejtom v online dá úspešne bojovať.

„Výsledok hovorí jasne. Tam, kde sa riešia témy, ktoré hýbu spoločnosťou, je hejtu veľa. Jedným z dôvodov je samotný veľký počet komentárov na takýchto stránkach,“ povedal šéf digitálneho tímu v komunikačnej agentúre Seesame Dávid Benedig.


Reťazová reakcia hejtu

Druhým dôvodom je to, že hejt produkuje ďalší hejt. Preto ak nepríde k rýchlemu zásahu administrátorom profilu, je pravdepodobné, že špinavá diskusia sa bude len zhoršovať. To eliminuje priestor na slušnú a konštruktívnu debatu.

„Podrobne sme sa pozreli aj na diskusie na profiloch členov #bezhejtu. To, že sme namerali menej ako 2 percentá nenávistných či vulgárnych prejavov, považujeme za jasný znak toho, že proti hejtu sa dá vyhrať. Nejde totiž len o malé stránky, ale aj také, ktoré generujú stovky až tisíce komentárov denne,“ komentoval výsledky analýzy Tomáš Halász, CEO TrollWall. 


Najviac nenávisti je stále na stránkach médií, ale hejt má limit

Viac ako 60 percent zo siedmich miliónov skontrolovaných komentárov pochádza z profilov médií. Práve tie generujú v absolútnom čísle aj najväčší počet komentárov, aj hejtov. Médiá sú v neľahkej situácii. Denne im na profiloch pribúdajú stovky až tisícky komentárov. Udržať diskusie čisté pri takom objeme nie je vôbec jednoduché a vyžaduje si to obrovskú ľudskú alebo šikovnú technologickú kapacitu. Okrem analýzy #bezhejtu prišli v TrollWall ešte na jeden zaujímavý fakt.

„Pri dlhodobom sledovaní veľkej množiny dát sme zistili, že s rastúcim počtom komentárov sa nezvyšuje priamo úmerne aj počet nenávistných prejavov. Čo to znamená? Hejt má svoj limit a je to riešiteľný problém, pretože tí, čo vytvárajú nenávistný obsah, sú hlučná menšina. Z diskusií sa dá takmer úplne odstrániť, ak sa organizácia rozhodne, že chce kultivovať svoju online debatu,“ dodal Halász.